THE REMIXES
2003

I Know What You Want
(with Busta Rhymes)

 

Remek remix album még úgy is, hogy olyan zseniális alkotások maradtak le róla, mint pl. az I Still Believe/Pure Imagination (Damizza Mix), a Can't Take That Away Morales Revival Triumphant Mix  és  az Always Be My Baby Always Club Mix , mert ezeket bűn volt lehagyni! ;) Mariahnak annyi kiváló remixe van, hogy 10 dupla album sem lenne elég nekik, most ennyi fért rá, de legalább azok is kaphattak egy kis ízelítőt Mariah extra kreativitásából, akik eddig csak az albumokat vásárolták meg, míg a maxi-CD-gyűjtőknek biztosan nagy a hiányérzetük, hisz ez csak töredéke Mariah hihetetlen remix-életművének!

Mariah teljesen új szintre emelte a remixelés tudományát: míg mások szimplán átpasszolják más producernek a dalt, hogy dobjanak alá egy gyors, táncolható ritmust - ami többnyire inkább csökkenti az értékét és élvezhetőségét -, addig Mariah újra leül a producerrel, kitalálnak egy új zenei alapot, amitől már megint megszállja az ihlet és órák alatt egy teljesen új dalt készít újraénekelt vokálokkal és átírt/kiegészített szövegekkel, amitől nekünk meg leesik az állunk: miért "pazarolja" el az ötleteit "régi" dalokra, amikor ez a dallam és szöveg akár egy új #1 is lehetne, mert annyira jó? A válasz egyszerű: Mariahnak nemcsak a hangterjedelme, de a zenei kreativitása is kivételes, egyszerűen olyan sok ötlete van, hogy a zeneiparban alkalmazott marketinges módszerek mellett nem is tudta mindet megvalósítani, mivel nem lehet évente több tucat dalt sikerre vinni, profit szempontjából jobb a kevesebből többet kihozni, mint a sokból kevesebbet.

Ráadásul a lemezcégnek az az érdeke, hogy a már megszerzett rajongói bázist a művész lehetőleg ne veszítse el, ezért inkább a már bevált stílushoz szeretnek ragaszkodni, mint kísérletezésre buzdítani. Mariaht a Music Box elsöprő sikere óta igyekeztek a pop vonalon tartani, ami ilyen tehetség mellett valóságos börtönnek tűnt neki, így nem maradt más lehetősége, mint a remixekben kiélnie magát, ahol úgy énekelt és azt csinálhatott a dalaival, amit csak akart. Egyedül itt nem dirigáltak neki, milyen legyen a végeredmény, mivel ez csak egy extra volt, amivel további bevételt lehetett kihozni ugyanabból a dalból, külön promó nélkül. Ez volt Mariah szerencséje, mert így már nem kellett hozzá külön engedély a lemezcégtől, ebben teljes szabadságot kapott és pontosan ezt az érzést kapjuk meg a remixeiből: SZABADSÁG! :) Imádta, hogy itt nem kell tökéletesnek lenni, hanem bármit kiénekelhet, ami csak eszébe jut, szinte folyamatosan improvizálhatott, aztán a legjobb részekből összevágták a dalt, közben még új részeket adhatott hozzá, amihez csak kedve támadt, mert időkorlát sem volt, akár 11 perces is lehetett a remix, és több variációt is készíthetett, nem kellett kiválasztani a legjobbat vagy a legeladhatóbbat, a kreatív művésznek ez maga a mennyország! :) A Mottola korszakban így tudta átvészelni a sok korlátozást, amivel próbálták gúzsba kötni, nehogy "elfecsérelje" a kivételes énekhangját és másnak mutassa magát, mint ami a lemezcég érdekeinek megfelelt.

De pont ezeket a remixeket hallva jöttünk rá, Mariahban mennyivel több van, mint amit hagynak neki megmutatni, mennyivel tehetségesebb, minthogy szimpla balladakirálynő legyen, s örömmel töltött el az érzés, hogy ez a tehetség egy egész életre ki fog tartani, valaki olyat találtunk magunknak, aki örökké szerethetünk, mintha csak szereztünk volna egy új, életre szóló barátot, aki mindig ott lesz, ha szükségünk van rá! :) Ha a CD-ket nem tudták volna hamisítani és nem terjed el az illegális letöltés, a mai napig élvezhetnénk a 10-11 perces Mariah remixeket, de akkora túlkínálat lett és úgy elértéktelenedett a zene, hogy már nincs ráció egy dalt sok, akár maratoni változatban is elkészíteni, ebben a világban már 2 kemény perc figyelemért is küzdeni kell, mert ha nem tetszik azonnal, bizony elkapcsolnak, van még legalább 100 csatorna és milliónyi YouTube videó ingyen, miért vennének az emberek drága maxi-CD-ket? Így hálát adhatunk az égnek, hogy Mariah még pont a zeneipar legfényesebb évtizedében tűnt fel és adott bele mindent, mert így olyan dolgokat is kaptunk tőle, amire ma már esély sincs. Köszönjük Patricia és Alfred Roy, remek időzítés volt!

 

I Know What You Want (with Busta Rhymes)