# 1's
1998

Sweetheart

When You Believe
(with Whitney Houston)

I Still Believe

 

 

1998 januárjában Mariah turnéra indult Kelet-Ázsiában és Ausztáliában, ami késleltette következő albumának megjelenését, de a Sony szerette volna, ha karácsonyra új Mariah Carey albumot dobhatna piacra, amin a Whitney Houstonnal énekelt When You Believe is helyet kaphat. Ekkor jött az az ötlet, hogy kiadjanak egy olyan albumot, ami Mariah eddigi 13 #1-ját tartalmazza, hiszen ez más énekesnőnek még sosem sikerült.

A Butterfly 11 millió eladott példánnyal a meglehetősen hiányos promóció ellenére is szép siker volt, 3 Grammy jelöléssel a szakma is figyelemre méltatta, viszont Mottola máris azt hangoztatta, ez nem a megfelelő irány, ennél Mariah 2-3x több lemezt is el tud adni, ha visszatér az általa diktált poposabb vonalhoz. Mariah viszont nem volt hajlandó visszalépni és a nagy nehezen megszerzett függetlenségét feladni, ezért inkább megállapodtak egy válogatáslemezben, mivel így legalább Mariah is gyorsabban letudja a szerződésben szereplő következő albumát és a Sony is újra az általa kívánt stílusból profitál. Mariah azt szerette volna, ha nemcsak a listás kislemezek, hanem a legjobb dalai közül is válogatnak, hogy végre az Underneath The Stars, a Butterfly és a Breakdown is megkapják a kellő figyelmet, míg Mottola ragaszkodott csak a legnagyobb kereskedelmi sikert elért dalokhoz, ami már elég volt, hogy megtöltsenek egy albumot, hiszen Mariahnak a My All már a 13. #1-ja volt, már ekkor is csak a Beatles és Elvis Presley előzték meg. A kompromisszum végül az lett, hogy a #1-ok mellé Mariah felénekelhet pár feldolgozást is, hogy a rajongók is kapjanak valami újdonságot, s Mariah ezen kívül abból sem engedett, hogy a Fantasy albumverziója helyett most az ODB remix kerüljön fel a végül #1's-nak keresztelt lemezre, mivel jobb címet nem tudtak kitalálni. Greatest Hitsről szerinte szó sem lehetett, mert egyrészt a pályán eltöltött nyolc évet túl kevésnek találta hozzá, másrészt már megint a számára legkedvesebb dalok nem kapták meg a megfelelő bánásmódot, hiába harcolt értük évek óta, Mottola jól tudta, hogyan lehet jól megforgatni a szívében a tőrt. Mariah nem győzte hangsúlyozni, hogy ez a lemez csak köszönet a rajongóknak, amiért a szeretetükkel ilyen óriási sikerekhez segítették hozzá és a bookletben még az is leírta, hogy egy nap majd kiad egy igazi Greatest Hits albumot, amin végre szerepelhetnek a #1-oknál szerinte jobb dalai is, mint például az előbb felsoroltakon túl a Make It Happen, az Anytime You Need A Friend, az Endless Love és a Can't Let Go is.

Azért is csak feldolgozások kerülhettek az albumra, mivel már csak nagyon kevés idő volt a felvételekre, a Sony már novemberre a boltokban akarta tudni az új albumot, hogy kihasználják a karácsonyi rohamot, amikor különösen népszerűek a válogatáslemezek. Mariahnak így sutba kellett dobnia az akkor még All That Glitters néven futó saját filmje és a hozzá tartozó soundtrack munkálatait is, s azért sem volt ideje új dalokat írni, mivel közben még felkérést is kapott egy közös Whitney duettre a The Prince of Egypt c. animációs filmhez, amit óriási megtiszteltetésnek vett. Mindenki meglepődött, milyen jól kijön egymással a két díva, nyoma sem volt a kettejük közötti rivalizálásnak, amit évek óta sulykolt a média, sőt, rájöttek, milyen sok közös van bennük, így még a személyes problémáikat és negatív szakmai tapasztalataikat is szívesen megbeszélték egymással. Mariah Whitney remek humorérzékét emelte ki, Whitney Mariah okosságát, szó szerint ezt mondta róla: "she's got a good, vivid mind, that girl. She's a smart lady. I really like Mariah." Élőben az Oprah showban és a '99-es Oscar díjátadón énekelték el a dalt, s bár itt elnyerték a legjobb filmbetétdal díját, az amerikai listán furcsa módon csak a 15. helyig jutottak, míg Európában több országban is épphogy lecsúsztak a dobogó tetejéről, kibérelve a 2. helyet. De így is poptörténelmet írtak s mindketten gazdagabbak lettek egy baráttal, a rivalizálást pedig meghagyták a pletykalapoknak, akik persze ezek után is boldogan éltek a valóság elferdítésének örökös lehetőségével.

Az I Still Believe-et azért dolgozta fel, mert ezzel szerette volna meghálálni Brenda K. Starrnak a karrierje elején nyújtott önzetlen segítségét és ez volt az első dal, amit professzionális háttérénekesként énekelt Brendával. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy ha Mariah nem megy el arra a bizonyos 1988. novemberi partira, már a következő héten a Warnerrel írt volna alá 300 ezer dolláros szerződést, de miután Mottola meghallgatta a demóját, mindenképpen meg akarta kaparintani magának Mariaht, mert a Sonynak éppen nagy szüksége volt egy igazán tehetséges énekesnőre, ezért 50 ezerrel többet ajánlott és 10 albumos szerződést íratott alá vele. Amennyire örült ennek akkor, most olyan nagy teherrel nehezedett rá, legfőbb vágya volt, hogy végre megszabaduljon Mottolától, aki nem bírta elviselni, hogy élete legnagyobb üzleti befektetése nemcsak szakmailag, de a magánéletben is cserbenhagyta s most azért tett meg mindent, hogy megtorpedózza Mariah kitűzött céljait, ezzel bizonyítva, ki az úr a háznál. Így esze ágában sem volt elengedni s ott akadályozta Maraht, ahol csak tudta, ahogy láttuk a Butterfly album esetében is, de a még csúnyább dolgok csak ezután jöttek.

Úgy volt, hogy a #1's album első kislemeze Amerikában is a Sweetheart lesz, ami eredetileg egy 1986-os Rainy Davis dal volt, Mariah egyik tinikori kedvence. Ő találta ki, hogy dolgozzák fel együtt Jermaine Dupri Life in 1472 c. albumára, de pont kapóra jött a saját válogatásalbumához is, így legalább lehet rajta egy igazi hip-hop dal is. Hype Williams látványos klipet rendezett hozzá a híres spanyolországi Guggenheim Múzeumban és már javában gyártották hozzá a kislemezeket és a remixekkel felturbózott maxi-CD-ket, amikor a Sony az utolsó pillanatban visszavonta az amerikai piacról, nem kell hozzá sok fantázia, ki állhatott a háttérben. Pár európai és ázsiai országban korlátozott példányszámban kiadták ugyan és a videó is népszerű volt a zenecsatornákon, de esély jó helyezésre promó nélkül ott sem volt. A már legyártott, de kiadatlanul maradt amerikai példányokat 2000 januárjától az amazon.com-on lehetett megvásárolni, mi ez, ha nem bosszú és cselszövés? Nem csoda, ha Mariah már megint kiakadt és legalább a következő kislemeze remixének rap szövegében, ha burkoltan is, de Mottola is megkapta a magáét:

Da Brat:
I know you've been missin' every bit of the
Feeling you get when you used to hit this
'Cause can't nobody f**k like me they all in my business
And vicious lies can lead to innocent victims
Losing their lives for greed
Paparazzi invading my privacy
Obviously it's prophecy
Ain't no artilcle gon' stop me
Even if my label drop me I'm still gon' sell copies
I'm so so phenomenal def
Most known for leaving bulletholes on the abdominal area throat and chest
One of the baddest motherf**kers left
Still puffin' and loving nothing 'til my last breath
I only believe in what's possible
You ain't none of mi amigos
My friend
Hangni' out in the dugout
Pretending to be unstoppable
Lose the ego!
Get in the way of my guns
And they don't get no problem with dropping you
The best thing for you to do is run 'cause
I'm planning on popping you
I gotta live my life my life Damizza
For Da Brat don't get no sunshine

Ezért is szereti Mariah a rap betéteket, mivel így lehetősége van ravaszul visszavágni az őt ért sérelmekre, kimondani olyan dolgokat, amit nyíltan nem tehetne meg, mert akkor a lemezcég ki sem adná a dalát. Így viszont a kecske is jóllakik és a káposzta is megmarad, egyszerűen zseniális! :) A varázslatos hangulatú klipet Mariah saját költségen forgatta és ő is rendezte: https://www.youtube.com/watch?v=xj8npgf0BRc

Az I Still Believe Pure Imagination remixet Mariah Damion Younggal készítette el, akit még 1997-ben a Butterfly album promója révén ismert meg a Power 106 hip-hop rádiónál. A Damizza nevet azért találta ki neki, hogy próbálják álcázni Tommy előtt, akinek így sem telt sok időbe kinyomozni, kiről van szó. Mariahnak nagy szüksége volt Sonyn kívüli barátokra és támogatókra, akik hajlandók játszani a dalait és akiket Tommy nem tud megvesztegetni, s Damizza szerencsére ilyen volt. Idézet a 2011-ben megjelent Guilty By Association c. könyvéből:

"So, you know my ex-wife?"
"Yeah," I said. "I've met her."
"Are you fuckin' her?"
"What? What did you say?!"
He slowed his speech and repeated himself. "Are you fuckin'her?"
I said, "Look - there's no way I'm gonna talk about her with you, understand? This ain't cool." Tommy then said, "You know, we have a lot of use for people like you. All you've gottta do is just move to New York." I said, "Why would I want to move to New York?" He said, "Well, I could make you a lot of money." I said, "For what?" He said, "All you've gotta do is tell me what she does." I said, "Yo dude. That's crazy. Come on. You can't buy me." He sharpened his stare and then wrote his cell number on the back of his card and slid it across the table. I said, "You know what? I'm not interested." I got up, and Steve Stoute grabbed me, saying, "Look dude, you don't understand. You could make a lot of money, and you need to choose your friends wisely." I said, "I've already chosen, and this is some shit I don't want to be a part of." Then Steve says, "Yo man, why don't you roll with me." I look at the dude like he's out of his mind. "Roll with you?" I turned back to Tommy and he said, "Yeah. Spend the evening with Steve. We have a few things that you might want to see. There's some records we want to play you." Reluctantly, I got into the car with him. He took me to The Hit Factory, we went upstairs, and Jennifer Lopez was standing there. After introductions, Jennifer goes, "I just want to get played on Tha Baka Boyz show." I said, "Oh really?" They started playing me her songs. I said, "Those are techno records. We don't play techno records any more." Jennifer glared at me with a total "You son of a bitch!" lookI glanced at Steve and laid it out for him: "None of those records is hot. What do you want me to do with that shit?" Steve said, "All right, let's go somewhere else."

Azaz Mottola először kémkedésre akarta rávenni, majd miután erre egyáltalán nem volt hajlandó, azt kérte, dolgozzon neki és Jennifer Lopez felfuttatásában vegyen részt. J.Lo volt ugyanis Tommy új üdvöskéje, mivel úgy gondolta, belőle képes lesz Mariahnál is nagyobb sztárt faragni, mivel neki olyan dalokat írat, amilyet csak akar, ráadásul nemcsak szép és szexi, hanem még táncolni is tud, így ráállítva a Mariah által belőtt zenei irányra vele még jobban képes lesz megtorpedózni Mariah sikereit. Damizza viszont igazi jó barátnak bizonyult s ezekben a nehéz időkben Mariah mellé állt és mindenben segítette. Szerelmes is volt belé, míg Mariah számára a kapcsolat csak baráti szinten maradt, az ő szívét 1998 karácsonyán Luis Miguel, a mexikói énekes sztár rabolta el, akivel Aspenben ismerkedett meg. Persze ez csak tovább növelte Mottola bosszúvágyát, mivel hiába váltak el, még mindig betegesen féltékeny volt Mariahra.

Az I Still Believe videója volt Mariah és Brett Ratner első közös munkája és még egy szép barátság kezdete, ami szerencsére azóta is tart. A Damizza remixet a klipforgatás első estéjén vették fel, Mariah egész nap forgatott, hajnal egykor esett be a stúdióba és egész éjjel a remixen dolgozott, most is pontosan tudta, mit akar. Utána egyenesen a légibázisra ment, hogy befejezzék a klipet Brettel, majd egy kis pihenő után vissza a stúdióba, hogy a remix is időben elkészüljön. Ekkor találta ki a Damizza nevet is:

This was the first time I got to experience Mariah's energy and amazing work ethic. The girl had spent all day and the evening on some Air Force base shooting the video, and she showed up at the studio at 1 a.m. to begin recording. And she was pumped and totally prepared. We spent all night recording and when she left, she was on her way back to the base to finish the video. Late that following night, Mariah had had a bit of a break but was back in the studio with us working on the I Still Believe remix. It was really funny . she turned and looked at me and said, "You need a name!""What?" I asked." As a producer, you need a producer name.""What are you talking about?"Mariah is one smart girl - I hadn't thought about the big picture. "You don't want anybody knowing you're doin' this!" A bit of an uncomfortable situation, what with being Power's music director and all. And, as she very astutely pointed out, "If Sony knows about his, they're gonna hate on it immediately." Oops. She was so right."So . what do we call you? Mmm. Dame . Dame ."Tracy was there and said "Hey, I'm gonna go over next door and say hi to RZA. "Mariah lit up, "RZA . Damizza! That's your new name! "That was cool!"Damizza," I said. "OK, that's it!"

Pár hét múlva a Damizza remixvideó is elkészült, hozzá az autót a Power 106 rádiótól szerezték, s a dal együtt a számos Morales remixszel és a két remekül sikerült videóval feljutott egészen az amerikai lista 4. helyéig, ezzel az album legsikeresebb új dala lett:

No matter how pissed Tommy was at me, and as much as he was trying to torpedo Mariah's career, there wasn't much he could do about her having a record produced by me when it was screaming up the charts. A few weeks went by and Mariah called me to say that she wanted to do a video for the remix as well. She said she'd pay for it herself if Sony wasn't on board. She just needed a low-rider, she said. And Power 106 had one! During shooting, I was in the back of the car with Krayzie, drinking Hennessy and having a blast. It was crazy. At one point, we were walking through the set and Mariah said, "Hey, where's Damion?" I was just behind her, and she turned and said, "Walk up here with me."She said, "I love you! This song is great! Thank you so much. "Very cool moment. I felt so happy and proud. This was even better than radio.

Az album nemzetközi kiadásáról nem hagyhatták le a Without You-t, a japánról pluszban még az All I Want For Christmas Is You-t, mivel Amerikán kívül ezzel a két dallal érte el Mariah a legnagyobb sikereit. Japánban a #1's lett minden idők legkelendőbb, nem ázsiai előadó által jegyzett albuma, több mint 3 millió eladott példánnyal. Az amerikai kiadásra nem, de a nemzetközire felkerült még Diana Ross 1975-ös Do You Know Where You're Going To c. filmbetétdala, amit Mariah okkal választott, mert a Mahogany c. film története kísértetiesen hasonlít Mariahéra. A csinos Tracy - Diana Ross - divattervező szeretne lenni, de egy fotós felfedezi és szupermodellt csinál belőle, csak közben olyan féltékeny és birtokló lesz, hogy senkit nem akar Mahogany közelébe engedni, az élete minden területét kontrollálni akarja és művészileg sem hagyja kibontakozni, mert nem engedi, hogy megvalósítsa a nagy álmát és divattervező legyen. A dal pár európai országban csodák csodájára külön is megjelent, de csak azért, mert az emberek itt nem nagyon ismerték a filmet és eszükbe sem jutott Mottolára gondolni, míg Mariah legalább ezzel is kiénekelte a fájdalmát, egyszer még a Top of the Pops-ban is fellépett. S ha nem volt még elég, kapott még egy pofont Tommytól, amikor Jennifer Lopez 1999-es On the 6 albumának nemzetközi kiadásán is feltűnt a dal, mintha Mottola csak ezt üzente volna: a harc még nem ért véget, J.Lo-ból nagyobb sztárt csinálok, mint belőled, hiába tud csak így énekelni, nélkülem semmire sem jutsz. A dalszöveg:

Do you know where you're going to?
Do you like the things that life is showing you
Where are you going to?
Do you know?

Do you get what you're hoping for?
When you look behind you, there's no open doors
What are you hoping for?
Do you know?

Once we were standing still in time
Chasing the fantasies that filled our minds
You knew how I loved you, but my spirit was free
Laughin' at the questions that you once asked of me

Do you know where you're going to?
Do you like the things that life is showing you?
Where are you going to?
Do you know?

Now looking back at all we've planned
We let so many dreams just slip through our hands
Why must we wait so long before we see
How sad the answers to those questions can be

Do you know where you're going to?
Do you like the things that life is showing you?
Where are you going to?
Do you know?

Do you get what you're hoping for?
When you look behind you, there's no open door
What are you hoping for?
Do you know?

 

Sweetheart

 

 

When You Believe (with Whitney Houston)

 

 

I Still Believe

 

 

I Still Believe (Damizza mix)

 

 

I Still Believe (remix)

 

 

Whenever You Call (live with Brian McKnight)

 

 

Teljes #1's album: