MUSIC BOX
1993

Dreamlover

Hero

Without You / Never Forget You

Anytime You Need A Friend

 

A harmadik album összesen 8 hétig vezette a Billboard listát, csakúgy mint az első kislemez, a Dreamlover, amit még Grammy díjra is jelöltek. Mariah az új album beharangozójaként valami tényleg vidám, könnyed dalt akart, hogy az emberek erről az oldaláról is megismerhessék. A videó rendezésére egyik barátnőjét: Diane Martelt kérte fel, akitől végre teljesen elvárhatta, hogy követi az ő elképzeléseit. A klipben Mariah vadvirágos mezőn énekel hip-hop táncosokkal körülvéve, igazi légballonon repül, kutyájával a víz alatt úszik, egyszóval megmutatja, hogy szeret minden izgalmasat kipróbálni. A listát 4 héten át vezető Hero-t Mariah és Walter Afanasieff eredetileg az azonos című filmhez, Gloria Estefan számára írták, de Tommy Mottola ragaszkodott ahhoz, hogy Mariah megtartsa saját albumára. A kislemezből származó bevételt Mariah az éppen akkor lezajlott tragikus vasúti lövöldözés áldozatainak családjai számára ajánlotta fel. Érdekesség, hogy Luciano Pavarotti 1999-ben felkérte Mariaht, hogy énekelje el vele a Hero-t egyik jótékonysági koncertjén úgy, hogy ő közben olaszul énekli saját változatát.

A Without You hozta meg Mariahnak az abszolut világsikert, amellyel az USA kivételével (#2) szinte minden országban hónapokig vezette a slágerlistákat. Mariah Harry Nilsson 1972-ben nagy sikert elért dalát dolgozta fel, aki meghökkentő módon pontosan azon a napon halt meg, amikor Mariah kislemeze megjelent! Mariah számára hagyománnyá vált egészen a 2. albumtól kezdve, hogy énekel egy feldolgozást is, rajongói nagy örömére. A Never Forget You-t Mariah Babyface-szel írta, és a Without You ún. B oldalaként jelent meg. Az Anytime You Need a Friend kereskedelmileg kisebb (#12), kritikailag nagyobb sikert ért el, Mariah egyik kedvenc, gospel jegyeket hordozó dala. Az egyik club remixhez külön videó is készült, amelyben Mariahról kiderül, mennyire spontán személyiség.

A Hero-t eredetileg az azonos című filmhez írta Gloria Estefan hangjában gondolkozva, ahová egy hatásos dal kellett, ami jól kiegészíti a film mondanivalóját, akkor még eszébe sem jutott, hogy ez valaha is az ő dala lesz. Tommy viszont azonnal lecsapott rá, amikor meghallotta, hiszen pont erre akarta elvinni Mariah karrierjét, pont kapóra jött neki. Már akkor is összekülönböztek ezen, annyit tudott elérni, hogy a szöveget és a dallamot kicsit közelebb hozta a saját stílusához, de nem hagyták neki, hogy nyersebben hagyja a dalt, gondosan kipolírozott változatban került fel az albumra, Mariah hiába ellenkezett (mai napig ezért ragaszkodik ahhoz, hogy egy lemezcég se diktáljon neki, amikor a dalok végleges formájáról van szó, az teljes mértékben az ő hatásköre). Amit mindig is szeretett a dalban, az az üzenete, csak úgy gondolta, lehetett volna valósághűbb a kifejezés, nem ennyire szentimentális, de ez a fajta tálalás az, ami a legtöbb embernek nyerheti el a tetszését, az eltúlzott érzelmek valahogy jobban az emberek szívébe markolnak. Biztosan nem örült, hogy ez volt a 2. kislemez, de legalább élő koncertfelvétel volt a klip, ahol a rajongók először hallhatták a dalt és látva a reakciókat már egészen megbékélt a helyzettel, élőben pedig mindig hozzá tudja adni azt a pluszt, amit a stúdióverziónál szerinte nem sikerült elérnie. Sokan mondták/írták neki, hogy az életüket mentette meg a dal, ez az, amiért belopta magát az ő szívébe is, még ha soha nem is lesz elégedett vele.

Az I'll Be There nagy sikere miatt szinte adta magát az ötlet, hogy az új albumon is legyen egy feldolgozás, s amikor meghallotta egy étteremben a Without You-t és eszébe jutott, gyerekkorában mennyire szerette ezt a dalt, már tudta is, melyik legyen az. Az ő hangján még varázslatosabban szólt, mint bárki másén, szinte azonnal betalált az emberek szívébe, olyan átéléssel tudta előadni, ekkor szerezte a legtöbb új rajongót az egész világon, akik szinte csak ezért is hajlandóak voltak megvenni az egész albumot. Európában is most figyeltek fel rá igazán, hónapokig uralta a listákat, olyan népszerűséget adott neki, amit addig el sem tudott képzelni, szinte már a csapból is ez a dal folyt és végre már a nevét is egyre többen tudták kiejteni. A gond csak az volt, hogy ezek után sokan mindig ezt várták tőle, holott az ő zenei palettájának csak egy pici szeglete ez a stílus, amit ha mesterien is tud csinálni, nem érzi hitelesnek, neki sokkal fontosabb, hogy a saját érzelmeit öntse zenei formába, minthogy folyamatosan elbűvölje az embereket az énektehetségével. S miután ez lett élete legkelendőbb albuma, a lemezcég is azt akarta, hogy ezen a vonalon maradjon, mivel ez hozta a legtöbb pénzt. Faramuci módon élete legmeghatározóbb sikere kötötte gúzsba legjobban a karrierjét, hihetetlenül sokat köszönhetett neki, de ha folytatta volna a lemezcég által kitűzött irányt, az olyan lett volna, mintha feladja magát merő kereskedelmi érdekeknek.

Az Anytime You Need A Friend volt az a dal az albumról, amire a legbüszkébb volt, a Without You óriási sikere után ez jó levezetésnek tűnt még a lemezcég számára is, hiszen addigra már rekordokat döntögetett az albumból befolyó pénz. Mariah viszont úgy érezte, hogy csak a stúdióalbumai alapján nem fogják őt úgy megismerni, ahogy ő azt szeretné, látta, a lemezcég nem fogja engedni, hogy túl messzire kalandozzon a várt iránytól. Ekkor kezdett el egyre nagyobb hangsúlyt fektetni a remixekre, mivel ott szabadon kiélhette magát, s még a lemezcég is örült, mert a dalok új változatai a rajongók számára még vonzóbbá tették a kislemezeket, azaz még többet tudtak belőlük eladni. A soul/R&B/hip-hop/dance remixek sokszor közelebb álltak Mariah ízléséhez, mint a stúdióverziók, sok rajongó ekkor fogta fel, Mariah kreativitásának szinte nincsenek határai, s bármit el tud énekelni, amit csak akar.

Az album amerikai változatára nem került fel az Everything Fades Away, ami nemcsak Mariah nagy kedvence volt, de még Walter Afanasieff is küzdött érte, Tommy viszont hajthatatlan volt, hogyan is illett volna ez a dal oda, ahol Mariah neki vall szerelmet? A kompromisszum az volt, hogy legalább a nemzetközi kiadáson helyet kap, hiszen külföldön nincs úgy szem előtt Mariah magánélete, az USÁ-ban pedig a Hero kislemez B oldalán jelentették meg, mint érdekességet, Mariah ilyet is tud. Legalább ilyen bűn volt kihagyni a Do You Think of Me-t, de az legalább a Dreamlover B oldalára felkerülhetett, s már ebből is sejteni lehetett, sokkal több a politika Mariah karrierjének alakításában, mint amit a laikusok gondolhatnak, dollárszázmilliók forogtak kockán, a marketingnek az olajozottnál is olajozottabban kellett működnie. Kívülről úgy tűnhetett, Tommy valóban Mariah Dreamlovere, de valójában úgy játszott vele, mint egy sakkbábuval, egy lépést sem tehetett vagy ruhát sem vehetett fel anélkül, hogy ne egy bizottság vitassa meg, az aranytojásokat nem lehetett csak úgy elvesztegetni. Mariah már ennél a lemeznél rájött, hogy a Mottolával kötött házassága sokkal több negatívummal jár majd, mint ahogy valaha is gondolta, a sikerek mögött egyre több lett a veszekedés, s még csak a dalokba sem tehette bele ezeket az érzelmeit, mivel nagyon nem illett volna abba a képbe, amit ki akartak róla alakítani, esélye sem volt a legbelső érzelmeit dalokban kifejezni. Ha nem ment volna férjhez, megmaradt volna neki a kreatív szabadsága, így viszont elvárások tömkelegének kellett megfelelnie, csak idő kérdése volt, meddig bírja. Egészen másképp alakulhattak volna a dolgok, ha akár már erre az albumra megírhatta volna a Close My Eyes-t vagy az Outside-ot, akkor eleve ezt az oldalát is megismerték volna az emberek, album cut-nak simán elférhettek volna, ha Tommy hagyja. De neki sokkal fontosabb volt az All I Ever Wanted, hogy mindenki lássa, milyen tökéletes ez a kapcsolat, pedig azóta tudjuk, hogy közelről sem volt az.

 

Dreamlover

 

 

Hero (live)

 

 

Without You (live)

 

 

Anytime You Need A Friend

 

 

Anytime You Need A Friend (remix)

 

 

Just To Hold You Once Again

 

 

Do You Think Of Me (Dreamlover B-side)

 

 

Everything Fades Away

 

 

Never Forget You

 

 

Hero (live with Luciano Pavarotti)

 

 

THANKSGIVING SPECIAL 1993

 

 

 

Teljes album:

 

 

LUTHER VANDROSS:
SONGS
1993

Endless Love
(with Luther Vandross)

Walter Afanasieff éppen Luther Vandross híres dalok feldolgozásait tartalmazó albumán dolgozott, amikor Mariahnak az az ötlete támadt, mi lenne, ha együtt elénekelnék Diana Ross és Lionel Richie 1981-es sikerét, az Endless Love-t. A dalt kislemezként is kiadták, de nem sikerült megismételni az eredeti sikerét, a Billboard listán "csak" a 3. helyig jutottak. Mariah meglepetésvendég volt Luther londoni koncertjén, ahol élőben is elénekelték a dalt, hatalmas sikert aratva.

 

Endless Love

 

 

Endless Love (live)